måndag 24 mars 2014

Träd has seized to be.


Som jag nämnde i min sammanfattning över dag 1-33, har ju de gamla oxelträden på vår tomt, fått vandra vidare till det evigt gröna regnskogarna. Alla utom ett men det gjorde det igår. 
Vi har diskuterat fram och tillbaka. 
Lars är ju som alltid oerhört pro allting som involverar motorsåg, och jag är mer lite bromsig när det gäller gammal vegetation.
 Jag tänker mest på hur lång tid det tar att återskapa det gröna, själva livet kring betong och sten som en trädgård oftast blir utan det gröna. 
I detta fallet fick jag dock böja mig och höll med Lars om att oxeln hade gjort sitt. Den hade dessutom hamlats, vilket inte är att rekommendera för denna typen av träd, mycket hårt för några år sedan. 

Då det stod inväxt i muren krävdes lite apfasoner av sågmästaren, som klängde upp och ner på muren med motorsågen i högsta hugg. 
Trädet var ganska ruttet i mycket av dess grenverk, och i dess bortfälle - fast lite längre in kommer det att planteras en Prunus ( körsbärsträd) troligtvis i sällskap med en vintergrön benved och vårblommande forsythia. När något dör, ger det plats för något levande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar